Centrum Powiadomień Ratunkowych – „997” ustępuje „112”

Udostępnij

997 – to numer, który jest powszechnie znany, którym można było dzwonić na policję. Powoli jednak ten numer przestaje istnieć a do końca grudnia 2018 przestanie działać całkowicie. Niektóre województwa już mogą odczuwać skutki zmian. Numer będzie nadal działał, ale zmieniać się będzie miejsce odbioru zgłoszeń. Informacja trafiać będzie od razu do operatorów CPR.

Szybszy kontakt z 112

Zgodnie z informacją jaka się pojawia po przejęciu obsługi zgłoszeń z numeru 997 przez operatorów Centrów Powiadamiania Ratunkowego spowoduje odciążenie dyspozytorów służb ratunkowych. Dyspozytorzy z Policji otrzymywać będą tylko te zgłoszenia, przy których istnieje zagrożenie zdrowia, życia, mienia, bezpieczeństwa czy porządku publicznego.

Dane, które MSWiA podało do publicznej wiadomości informują nas, że w poprzednim roku na numer 112 zadzwoniono 19 mln razy. Z tej liczby tylko około 55% było połączeń zasadnych. Reszta to fałszywe alarmy, które jedynie opóźniały pomoc osobom, które rzeczywiście pomocy potrzebowały.

„112” zamiast „997”

Pilotażowy projekt zastępowania numeru 112 numerem 997 miał miejsce na Śląsku jeszcze w minionym roku i został oceniony jako sukces. Dlatego zdecydowano, że zmiana numeru 997 nastąpi od kwietnia w opolskim i świętokrzyskim. W dalszej kolejności maja być województwa lubuskie oraz kujawsko – pomorskie.

Kontakt z policją

Zdaniem MSWiA, województwo śląskie nie było wybrane przypadkowo. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach jest najczęściej odbierającym zgłoszenia w roku 2017, było tam ponad 2,2 mln zgłoszeń.

Sprawniejsza reakcja poprzez CPR

Dzieki temu, że będzie bezpośrednie połączenie z centrum powiadamiania ratunkowego będzie możliwe również sprawne i szybkie powiadamianie wszystkim służb, które będą właściwe do działania w związku z tym konkretnym rodzajem zgłoszenia, o którym w danym przypadku będziemy mogli mówić. dzięki temu również ta możliwa reakcja wszystkich służb, które będą w danym przypadku potrzebne, stanie się łatwiejsza, będzie można liczyć na szybką interwencję.

Dodatkowo Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zauważa, że przełączenie numeru kontaktującego z policja będzie mogło również ujednolicić i skutecznie uprości sposób, w jaki obsługiwane będą zgłoszenia. Dzięki tym zmianom czas oczekiwania na połączenie będzie się zmieniał średnio o około 10 sekund. W sytuacjach kryzysowych mogą być również takie momenty, w których te 10 sekund będzie miało decydujący charakter.

efektem zmian ma być również to, że będzie dochodziło do ujednolicenia sposobu obsługi zgłoszeń, które są kierowane na numery alarmowe, w tym również zgłoszeń obcojęzycznych. Całościowo więc praca systemu ma się okazać lepsza i przynosić więcej pozytywnych efektów dla ochrony życia i zdrowia.